.. We zullen doorgaan..

Het jaar 2021 lijkt, net als het voorgaande jaar, een jaar van trainen te worden. Nu we nog steeds opgescheept zitten met de maatregelen die het Corona virus met zich mee brengen is er nog geen uitzicht naar volledige wedstrijden. Gezien het grote aantal inschrijvingen bij de VTBM voor dit jaar is de belangstelling groot. Ondertussen zijn na Vledderveen de banen van Roden en Joure ook weer open gegaan om hier te kunnen trainen.

De vele vrijwilligers blijven gelukkig geloven in een goede uitkomst wat betreft het weer opstarten van de wedstrijdkalenders. Sterk gemotiveerd wordt er in Vledderveen verder gewerkt aan de accommodatie en dit werpt zijn vruchten af. Trainingsdagen met veel rijders en rijdsters laten zien dat de baansport leeft. Ook weten naast de oude bekenden  steeds meer coureurs de gravel en zandbaan van Roden te vinden en ook hier zien we fanatiek trainende jongens en meisjes en dames en heren.

Ook hier veel respect voor de vrijwilligers die alles, ondanks de vele beperkingen die het Corona beleid met zich meebrengt, tot in de puntjes verzorgd hebben. Met als hoogtepunt het organiseren van een WK challenge vorig seizoen. Joure houdt zich strikt aan de adviezen van het RIVM, maar is ook weer open. Wel met een beperkt aantal vooraf geselecteerde rijders, maar ook hier doen ze hun best voor de coureurs. Een kleiner rennerskwartier in verband met de 1,5 meter maatregel zal een reden zijn om het aantal rijders te beperken. Gelukkig is er voor iedereen kans en wordt er bij te veel aanmeldingen goed bijgehouden wie er bij toerbeurt rijden kan op de zaterdagmiddag of woensdagavond.

In Lelystad doen ze veel voor een andere tak van baansport, namelijk het flattrack rijden. Met opleidingen en speciale "opstapdagen" worden de kneepjes van het flattrack rijden aan de nieuwe flattrackers bijgebracht. De laatste jaren bestaat de flattrack-scene uit een mooie aantal rijders die zowel in Lelystad als ook in Vledderveen en Roden hun rondjes op het gravel kunnen maken. Ook zien we zo nu en dan wat nieuwe gezichten op de verschillende banen. Aangestoken door familie of kennissen gaan zij ook in training. Nu er geen wedstrijden zijn een mooie gelegenheid om te oefenen en bij een eventuele start van het seizoen kunnen ze gelijk de baan in ! 

De hele wereld kampt met de gevolgen van het Corona virus en we zitten al voor het tweede seizoen zonder definitieve wedstrijden. Elke week wordt er wel weer melding gemaakt van een afgelast evenement ergens in Europa. Elke dag van de week lijkt gelijk te zijn en toeleven naar een wedstrijd is er niet meer bij. De voorbereiding in de training, de spanning van de wedstrijden, de gezelligheid rond de baan ... dit alles wordt erg gemist.

De standpunten van ons kabinet zijn ook niet geruststellend voor de gemotoriseerde sporten, maar we mogen de hoop niet opgeven en we moeten positief vooruit kijken naar betere tijden. Tijden waarin we als rijder en publiek weer zwart van het stof thuis komen met in de neus de geur van benzine en methanol. Uitkijkend naar de volgende week waarin we wederom 4 rondje linksaf kunnen gaan. Blijf positief gestemd, al was het maar voor al die vrijwilligers die zorgen dat de sport blijft doorleven !

(foto's:  training 65cc Vledderveen  -  trainen 125cc, gravelbaan Roden  -  Dirk Fabriek (94) op de flattracker  -  Gescheiden opgesteld volgens protocol (Roden)

 

MRTO Vledderveen organiseert eerste baansport wedstrijd 2021

Na bijna twee jaar corona ellende met bijbehorende beperkingen en maatregelen, was het de MRTO Vledderveen die op 12 juni 2021 de eerste baansportwedstrijd van dit jaar organiseerde.

Niet alle klassen konden door de beperkingen helaas aan de start komen, maar de jeugd in de 50, 65, 85 en 125cc klasse mochten aan het startlint verschijnen. Ook was er een ST2/regioklasse toegevoegd, maar hier mochten slechts rijders aan deelnemen die op minder dan 20km van de baan woonachtig waren.

Ik was 's morgens voor de training al aanwezig op de baan en het eerst wat mij opviel was het geringe aantal rijders wat op deze wedstrijd was afgekomen. Waar wekelijks tijdens de trainingen het rennerskwartier nokje vol staat, was er nu nog genoeg ruimte. Waarschijnlijk te wijten aan het feit dat de "grote klassen" niet reden en een groot aantal rijders dit seizoen als verloren beschouwden en nog niet op de motor hebben gezeten.

Dit mocht echter de pret niet drukken en een stralende zon toverde stralende gezichten bij de coureurs die nu eindelijk weer eens een echte wedstrijd konden rijden. Waar aanvankelijk was gekozen om 3 manches per klasse te rijden, werden dit er 4 met doortelling van de punten. De 50cc klasse kende 4 deelnemertjes die hun rondjes op de gravelbaan mochten rijden. Levi Hindriks, op zijn nieuwe KTM, ging het snelste rond en wist de wedstrijd te winnen. Dit deed hij voor Bas Ratering, het kleinste mannetje op het laagste motortje. Guus Meijer werd vandaag derde.

In de 65cc klasse was Ravi Nijenhuis de snelste voor Steijn Kuipers, Gabryela Horenga en Ismael Traore die steed beter rond gaat op de 65cc. Nu in alle manches nog op de vierde plaats, maar dat komt zeker goed. De mooiste klasse van de dag qua spanning was zeker de 85cc klasse. Niek Meijerink was maar weer eens op de crosser gestapt maar kreeg geduchte tegenstand van Sven Zuur, Quinten Kin, Jafaro Hazeveld en ,de dame in het gezelschap, Kim Ratering. Jafaro Hazeveld leek na de training wegens een defecte motor vandaag  niet aan de start te komen, maar door een collegiaal gebaar kom hij op de reserve motor van Sven Zuur toch deelnemen. In alle manches was er veel spanning en positiewisselingen en was het ouderwets genieten voor de toeschouwers.

Uiteindelijk wist Niek Meijerink de winst te pakken voor Kim Ratering en Sven Zuur. De 125cc klasse was opgedeeld in een A en een B groep. In de B groep was de overwinning voor Thomas Stevens die ondanks de niet altijd vlekkeloze starts toch sterk naar voren wist te rijden om de strijd met Sebastian Reitsma aan te gaan. In de laatste manche was er wel een kopstart en werd de overwinning veilig gesteld voor Sebastian Reitsma. Keurig derde werd Johan Witteveen die na zijn recente overstap van de 85 op de 125cc zijn draai duidelijk heeft gevonden. Stralend van oor tot oor mocht hij de derde tree van het podium beklimmen. Naast de genoemde spanning in de 85cc klasse was ook de 125cc A klasse de moeite meer dan waard. Favoriet Jelmar Naessens was er in de training met een vastgeslagen ketting nog even af gegaan en het was even afwachten wat dit voor impact had gehad. Dat werd al snel duidelijk na de eerste manche.....helemaal niets! 

Na een kopstart liep hij weg bij het veld en achter hem ontspon zich een mooie strijd met Bern Monkel, Johan Veenstra en Dave Hogerhuis. Ook in de resterende manches maakten deze rijders de dienst uit en mochten Bern Monkel en Johan Veenstra naast winnaar Jelmar Naessens plaats nemen. Slechts 5 rijders in de gecombineerde ST2/ regioklasse, waaronder 1 dame, Fardau de Ree. Special rijder Mark Beishuizen ging spectaculair rond maar wist niet te voorkomen dat Mike Klein de overwinning opeiste. Fardau de Ree gaf goed partij en hield lang stand tussen deze twee rijders. Step aan step streed ze met deze twee mannen om een goede klassering. Verder was Milan Groen na een val in de eerste manche reeds uitgeshakelt en reed Henri Hardenberg op gepaste afstand zijn rondjes. Hij kwam echter nog wel op het podium door de opdeling van de klasse in ST2 en regio en had zichtbaar een mooie dag gehad gezien zijn lachende gezicht.

Al met al weer een geslaagde dag voor de MRTO Vledderveen die haar nek weer durfde uit te steken in deze moeilijke corona tijd. Een geweldig gedreven team vrijwilligers waar menig club een voorbeeld aan kan nemen.

(foto's: Jelmar Naessens (125cc) ging er in de training nog even af  -  Bas Ratering ging als de brandweer in de 50cc klasse  -  Henri Hardenberg had zichtbaar genoten van de racedag.)

Stug volhouden wordt beloond in Westeremden

Mans Engel was vastberaden om, ondanks de Corona beperkingen, zijn wedstrijd in Westeremden op 16 Juli 2021 door te laten gaan. Deze vastberadenheid en doorzettingsvermogen resulteerde in twee prachtige racedagen ,die als twee eendaagse evenementen te boek stonden.

Vrijdagmiddag begonnen de KNMV coureurs aan hun wedstrijd en rond 20.45 waren de uitslagen bekend. De opkomst was wat mager wat waarschijnlijk te wijten was aan het feit dat de vooruitzichten op wedstrijden erg somber waren en er veel coureurs geen licentie hadden aangevraagd.

Door de geringe opkomst werd de dag begonnen met een combi klasse. Slechts een 50cc coureur kwam samen in de baan met  vijf 65cc piloten. Rowan van der Lende won gemakkelijk de eerste twee manches maar kwam in de laatste manche slecht weg. Hier profiteerde Steijn Kuipers van en hij schreef de laatste manche op zijn naam. Dit leverde hem een tweede plaats op het podium op naast winnaar Rowan van der Lende en Gabriëla Horenga.

Opvallend was het optreden van Levi Hindriks. Als enige 50cc coureur tussen het 65cc geweld hield hij keurig stand en wist in de top mee te draaien. Hij werd als enige in zijn klasse dan ook automatisch eerste, maar had tussen de 65cc klassering ook op het podium gestaan. Niek Meijerink had de special even gelaten voor wat het was en kwam vandaag aan de start in de 85cc klasse. Samen met 5 andere coureurs maakte hij er een mooi schouwspel van. Alle drie manches werden gewonnen en het hoogste treetje van het podium mocht beklommen worden. Een opvallend sterk optreden van Quinten Kin vandaag. Hij reed, onder druk van Sven Zuur en Jarno Bosma, na een iets mindere eerste manche, in de beide laatste manches knap naar een tweede plaats wat resulteerde in een tweed plaats in de dag- uitslag. Derde werd vandaag Jarno Bosma die de oude vorm weer terug lijkt te hebben gevonden.

Altijd spektakel in de 125cc jeugd klasse met favoriet Jelmar Naessens, die gelijk vanaf de 85cc zijn draai op de 125cc heeft gevonden. Hij maakte zijn favorieten rol waar en won twee series en de finale. Dave Hoogerhuis en Bern Monkel reden knappe series en werden tweede en derde. Opvallend was het optreden van Kars Talma die zijn partij aardig weet mee te blazen. Vandaag met een vierde plaats nog net geen podium, maar dat komt eraan. De b-finale werd in de laatste bocht beslist. Slechts twee rijders gingen door naar de a-finale en het was duidelijk dat dit Valentino Luider zou worden. Rens Spanjer lag op koers voor de tweede plaats maar werd op wilskracht in de laatste bocht verschalkt door Gert Homans op de geleende GasGas van Jeroen Achtien. Joran Marra en Jarno Terpstra schreven in de 125 senioren beiden een serie op hun naam en kwamen in hun tweede serie tegen elkaar uit. Deze werd in het voordeel van Jarno Terpstra beslist ,fel op de huid gezeten door Joran Marra. Alleen Anne Bos wist deze beide rijders enigszins te volgen. De b-finale bracht toch niet de minste rijders aan het lint. Jelmer de Ree, Abe Kooistra, John Bosma en Jarno de Vries, die voor deze gelegenheid maar eens op de crosser was gestapt. John Bosma moest gedurende de wedstrijd lossen, maar de andere drie rijders maakten het spannend tot de laatste bocht. Jelmer de Ree en Jarno de Vries mochten door naar de finale. Jelmer de Ree pakte in deze finale gelijk de kop en leek onbedreigd naar de overwinning te rijden. Echter in de voorlaatste ronde kwam Joran Marra met een enorme jump bij start en finish langszij en wist de wedstrijd te winnen voor Jelmer de Ree. Tot de voorlaatste ronde lag Jarno de Vries ook op koers voor een beker, maar het was Jarno Terpstra die dat belette en derde werd. Bij de dames reed Kelsey Rozenberg zeer geconcentreerd haar wedstrijd en wist in de eerste serie de aanvallen van Jessica Elsinga tot op de finish af te slaan. Chantal Kin volgde netjes op gepaste afstand en werd derde. De tweede serie bracht als hoofdrol speelsters Maaike de Ree en Annelies Veensma die elkaar flink op de huid zaten. Deze serie werd in het voordeel van Maaike de Ree beslist. In haar volgende serie deed ze dit nog eens over , maar alles moest wel uit de kast gehaald worden. In de laatste bocht lag  Fardau de Ree nog op koers voor goud, maar ze werd door Maaike verschalkt op de finishlijn. De finale was er een van veel strijd. Wederom een kopstart voor Kelsey Rozenberg die uiteindelijk Maaike der Ree zou moeten laten voorgaan, nadat deze een felle strijd had geleverd met Fardau de Ree en een steeds hard buitenom rijdende Annelies Veensma. Deze probeerde op de finish Fardau de Ree nog van het podium te stoten maar kwam enkele centimeters te kort. De 250cc kende een sterk optreden van Marco Hoeksema die alle drie de manches wist te winnen .Lazar de Vries werd uiteindelijk tweede en Sven Venema werd de derde podiumganger. Arjan de Jong had op de nieuwe GasGas de kat even uit de boom gekeken, maar kwam in de laatste manche keurig als derde binnen en werd vijfde in de einduitslag. De 500cc had met 9 deelnemers een leuk startveld. Na enige jaren zagen we hier ook Jan de Vries weer aan het lint verschijnen. De conditie was nog niet helemaal op niveau, maar met een zevende plaats in de uitslag was het een goed debuut. De andere herintreder, Wilson Cuperus schopte het tot de finale. Hier werd hij knap vierde achter winnaar Olav den Engelsman, Tony Blok en Abe Kooistra die allen ook al hun serie hadden gewonnen. Zo kwamen we aan het einde van een unieke dag in een uniek jaar, waarin Corona nog steed een hoofdrol speelt. Toch bleek het organiseren van een wedstrijd, wat velen niet lukte, Mans Engel en de zijnen uitstekend af te gaan. We waren er ook wel weer eens aan toe......

 

(foto's: Marco Hoeksema domineerde de 250cc klasse  -  herintreders Jan de Vries en Wilson Cuperus welkome aanvulling 500cc  -  Maaike de Ree (97) voor Chantal Kin (6) in de damesklasse  -  Jacob Alkema had het ook weer naar zijn zin vandaag)